Groots aangekondigd, in alle stilte verdwenen.
Met veel tromgeroffel werd eind 2019 de komst van elektrisch autodelen aangekondigd door het Melse gemeentebestuur. De wagen werd tijdens kantooruren gebruikt door gemeentelijke diensten en tijdens de avond en weekend ter beschikking gesteld van de Melse inwoners. In begin vond de wagen een standplaats in de Kruisstraat, nadien verhuisde hij naar de parking naast het gemeentehuis.
Groot was dan ook onze verbazing dat de Renault Zoë van Batt Mobility plots uit het straatbeeld verdween. Dit vroeg naar meer uitleg en dus stelden we in de gemeenteraad van november een vraag aan de schepen van mobiliteit.
Blijkbaar was het contract afgelopen en wilde de gemeente geen nieuw contract tekenen omdat de wagen eigenlijk onvoldoende inzetbaar was voor privatief gebruik. Dat kunnen we begrijpen, maar wat is dan wel de oplossing?
De gemeente werd gecontacteerd door Veneco die een rondvraag deed bij haar partners naar de interesse voor gedeelde elektrische mobiliteit. Veneco zal de markt bevragen op zoek naar de geschikte partner voor autodelen.
Als er een akkoord is en een aanbesteding plaatsvind, zal de gemeente Melle twee wagens ter beschikking krijgen waarvan één zeker op de locatie van de vorige deelwagen zal komen. Voor een eventueel tweede wagen is nog geen locatie opgegeven.
Wanner deze ter beschikking zullen zijn, welk type ze zijn, hoeveel ze gaan kosten en zoveel meer kon de schepen nog niet bevestigen, echter hoopt hij dat de wagens tegen midden volgend jaar beschikbaar zullen zijn.
De grote stap vooruit richting duurzame mobiliteit blijkt voor even toch maar een muizenspong te zijn.
We volgen het op.